Ralli

Ralliautoilu on moottoriurheilulaji, jossa ideana oli alunperin kilpailla tavallisilla autoilla ja normaaleilla ajoteillä, muun liikenteen seassa. Nykypäivän ralliautoilussa tätä alkuperäistä periaatetta sovelletaan siten, että kilpailuautot perustuvat tavallisiin autoihin, ja kilpailut ajetaan normaaleilla teillä, jotka ovat kuitenkin suljettuja muulta liikenteeltä.

Rallia ajetaan erilaisissa maastoissa ja vaihtelevilla tienpinnoilla, myös silloin jos tiellä on vettä, lunta tai räntää. Ralli onkin sinänsä loistava laji suomalaisille, jotka ovat tottuneet ajamaan haasteellisimmissa oloissa, kuin valtaosa maailman autokuskeista. Rallia ajava tiimi koostuu kahdesta henkilöstä: kuskista, ja niin sanotusta kartanlukijasta, joka lukee kuskille “nuotit”, eli ohjeita siitä miten ajaa reitin eri kohdissa.

Rallissa on maailmanmestaruussarja, joka perustettiin vuonna 1973. Aluksi mestaruus meni voittavalle automerkille, mutta vuodesta 1977 lähtien voitto on ollut kuljettajakohtainen. Ralliautot jaetaan nykyisin neljään luokkaan, ja kilpailut ovat luokkien sisäisiä. Luokkien nimet ovat WRC / A-ryhmä, super 2000, N-ryhmä ja F-ryhmä. Aiemmin oli olemassa myös B-ryhmä, joka kiellettiin vuonna 1986 kauden loputtua. Luokat perustuvat autotyyppeihin, ja joka luokalla on omat rajoituksensa hyväksyttävien autojen suhteen.

Ralli Suomessa

Ralli on hyvin suosittua Suomessa, ja syystäkin, koska suomalaisten menestys siinä on ollut omaa luokkaansa. Ralli onkin jo vuosikymmeniä ollut yksi seuratuimmista ja rakastetuimmista urheilulajeista. Monet maailman parhaista rallikuskeista ovat suomalaisia, ja suomalaisten maine rallikansana tunnetaan myös maailmalla.

Kuuluisia suomalaisia rallikuskeja ovat esimerkiksi Markku Alén, joka voitti toisen rallin kuljettajakohtaisen maailmanmestaruuden vuonna 1978, Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen, jotka molemmat ovat nelinkertaisia maailmanmestareita, ja Markus Grönholm joka voitti kaksi maailmanmestaruutta. Suomalaisten on ollut ilo seurata rallia, sillä maailman huipulla on ollut suuri määrä suomalaisia rallimestareita, joista monista on tullut legendaarisia.

Ralli on myös suosittua harrastuksena, ja sitä voi ajaa monilla eri tasoilla, riippuen kyvyistä ja budjetista. Periaatteessa rallia voi alkaa ajaa kuka tahansa, jolla on sen verran ylimääräistä rahaa että voi ostaa vanhan auton rallikäyttöön. Suomessa on lukuisia ralliyhdistyksiä, jotka järjestävät harrastuskilpailuja eri puolella maata.

Jos olet rallin harrastaja, eikä omalla alueellasi järjestetä kilpailuja, yksi vaihtoehto on alkaa itse järjestäjäksi. Rahoituskin saattaa löytyä nykyään helposti, koska lainoja on runsaasti tarjolla netissä. Esimerkiksi https://qred.com/fi/ ja moni muu rahoittaja tarjoavat lyhytaikaisia lainoja.

Rallitilaisuuksien järjestäminen on mielenkiintoista, ja sitä kautta tutustuu varmasti moniin lähiseudun ja muunkin Suomen alan harrastajiin, mikä tekee omasta harrastamisesta entistä mukavampaa. Monet rallin ystävät eivät kuitenkaan halua kilpailla eivätkä ajaa rallia, vaan ovat tyytyväisiä katsoessaan kilpailuja kotisohvan turvasta, tai lukien uutisia aiheesta.

Jos rallia haluaa katsoa paikan päällä, Jyväskylässä järjestetään vuosittain MM-sarjan osakilpailu Suomen Ralli, eli nykyiseltä nimeltään Neste Rally Finland. Kisan lempinimi on Sorateiden Grand Prix, ja luonnon keskellä sorateillä käytävä kilpailu vetää vuosittain paikalle tuhansia katsojia.

Rallin ystävien iloksi Suomeen on avattu myös rallimuseo, joka sijaitsee Kangasalalla Mobilian auto- ja tieliikennemuseon autokylässä. Siellä on myös rallisimulaattori, jota uskaltautunee ajamaan jopa kaikkein pelokkain kuski. Olipa ralli harrastuksena missä muodossa tahansa, tarjoaa se jatkuvasti kiinnostavaa ja jännittävää seurattavaa sekä positiivisia kokemuksia, ovathan suomalaiset kuskit yleensä maailman huipulla.