Rallielämys

rallielamys-2Rallielämyksiä on monenlaisia. Yksi tarina, josta ultimaattinen rallielämys eli maailmanmestaruuden voittaminen edelleen uupuu, on Jari-Matti Latvalan. Latvala ei ole saavuttanut maailmanmestaruutta kovasta yrityksestä huolimatta. Viimeisin pettymys tuli vastaan vuoden 2016 MM-ralleissa Saksassa. Latvala lähti kisoihin voittoaikeissa, mutta joutui keskeyttämään heti ensimmäisessä erikoiskokeessa, sillä Latvalan Volkswagenin vaihdelaatikko hajosi. Latvala on kartanlukijansa Miikka Anttilan kanssa ollut tavoittelemassa maailmanmestaruutta jo useita kertoja. Hän on napannut 12 osakilpailun voittoa, mutta MM-sarjan taistossa on ylletty parhaimmillaan vain pronssille ja hopealle. Latvala on erittäin kokenut kuski, mutta maailmanmestaruus on luisunut hänen käsistään toistuvasti kuin saippuapala. Viimeisimmät ajot Saksassa eivät osoittautuneet poikkeukseksi.

Rallikuskien parhaat tokaisut

Suomalaiset rallikuskit ovat tunnetusti nopeita suustaan ja sutjakkaita vastauksissaan toimittajien toisinaan hölmöihinkin kysymyksiin. Esimerkiksi Juha Kankkunen, vuodesta 1983 vuoteen 2002 ralleissa mukana ollut moninkertainen voittaja, tunnetaan hauskoista ja tyhjentävistä vastauksistaan toimittajien kysymyksiin. Erään toimittajan kysymykseen siitä, minkälaista ajotaktiikkaa Kankkunen aikoo käyttää viimeiselle lenkille Monte Carlon ralleissa vuonna 1989, Kankkunen tokaisi vastaukseksi vain: “Ajellaan ja vedellään välillä tupakkia”. Myös Timo Rautiaisen kanssa ajava Marcus Grönholm osaa vastata toimittajille vitsikkäästi. Yksi Grönholmin tunnetuimmista letkauksista lienee Saksan ralleista vuodelta 2006, kun Grönholmilta kyseltiin seuraavien erikoiskokeiden säätä. “En ole meteorologi”, letkautti Grönholm. Muitakin sujuvasanaisia rallikuskeja on nähty ja kuultu. Nykyisellä Rally-Raid-ajajalla, Mikko Hirvosella, on myös sana hallussa. Neste Rally Finland -kisoissa vuonna 2008 toimittaja halusi tietää erikoiskokeen päätteeksi, vaikuttiko hetki sitten alkanut sade jotenkin tienpintaan. Hirvosen vastaus oli ytimekäs. “No, se on paikoitellen märkä”, kuului vastaus tähän kysymykseen, eikä toimittajalla sen kummempia lisäkysymyksiä aiheesta tämän jälkeen enää ollut. lue rallikuskien parhaat tokaisut täältä. Ne ovat takuuvarmaa viihdettä!

Kemin jääradalla pääset itse kokemaan rallin ääriolosuhteet

Vuoden 2017 helmikuussa Kemiin avautuu uudenlainen autojentestausrata. Finland Challenges You – Kemi Ice Driving -nimellä varustettu testausrata rakennetaan kokonaan meren jäälle ja se on ainut laatuaan, sillä mistään muualta maailmasta ei löydy vastaavaa. Kemin jääradalla kuskista ja autosta otetaan mittaa tosissaan, kun niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin kuskit pääsevät kokemaan kokeneiden autourheilijoiden kanssa, minkälaisissa olosuhteissa suomalaiset rallikuskit treenaavat kisoja varten. Tässä piileekin suomalaisten rallikuskien hyvä menestys maailmalla. Vaativissa oloissa harjoittelu tekee lähes mistä tahansa muusta maastosta helppoa pureskeltavaa. Kemi Ice Driving -testiradan takana on suomalainen perheyritys Suomen Ilotulitus Oy, mutta radan pyörittämisestä ja käytännön asioista huolehtii suomalais-brittiläisen Daniel Edenin yritys D1 Untilmate-GT. Eden on tunnettu moottoriurheilutapahtumien järjestäjä. Kemi Ice Dravingin odotetaan nousevan yhdeksi Kemin suosituimmista turistikohteista. Jos ratin taakse ei itse uskalla istahtaa, pääsee jääautoilun kokemaan pelkääjänpaikalla ammattilaisajajan kyydissä. Kemissä toimii myös ralliurheiluun käytetty lumirata, jossa kuskin on pidettävä pää kylmänä. Lumirallin järjestää vuosittain Kemin Autourheilijat. Tässä rallissa lumi pöllyää ja jää luistaa, jonka onnistuksekkaaseen suorittamiseen vaaditaan kuskilta paljon harjoitusta äärimmäisissä olosuhteissa.